هدف كلي:

با يكي از اجزاي جمله به نام مسند آشنا مي‌شوند.

هدفهاي جزئي:

1-با فعل‌هاي ربطي آشنا مي‌شوند.

2-با جملات ربطي و روش شناخت آنها آشنا مي‌شوند.

3-با نقش مسند در جمله آشنا مي‌شوند.

هدفهاي رفتاري:

1-تفاوت جملات ربطي و غيرربطي را توضيح دهند. (شناختي درك و فهم)

2-نقش مسند را در جمله بيان كنند. (شناختي-دانش)

3-اجزاي جمله را بشناسند و آن را مشخص كنند. (مهارتي- اجراي مستقل عمل)

4-تمرين‌هاي داده شده را با علاقه انجام دهند. (عاطفي-پاسخ دادن)

مدل كلاس: سنتي

روش تدريس: توضيحي – تمرين و تكرار

وسايل آموزشي: استفاده از كتاب – گچ و تخته پاك كن و تابلو كلاس

رفتار ورودي : 1-اهميت زبان فارسي و قواعدش را مي‌دانند.

2-در سالهاي گذشته و درسهاي قبل با نهاد – فعل و جمله آشنا شده‌اند.

3-كلمات ربطي مثل (و ، تا ، كه ....) و نقش آنان را در جمله مي‌دانند.


نحوه شروع: با سلام و خواندن شعر(به نام خدايي كه جان آفريد- سخن گفتن اندر زبان زبان آفريد)كلاس را شروع مي‌كنيم- غيبت را كنترل مي‌كنيم.تكاليف مربوط به درس گذشته دستور را بررسي كرده و اشكالات آنهارا بر طرف مي‌كنيم.

ارزشيابي تشخيصي: عبارتي را روي تابلو نوشته و از دانش‌آموزان مي‌خواهيم تعداد جملات آن را مشخص كنند و سپس از آنها مي‌خواهيم فعل‌ها را نيز مشخص كنند.

ايجاد انگيزه و معرفي جديد: يك جمله ناقص مانند نمونه (هوا است) روي تابلو مي‌نويسيم و از دانش‌آموزان مي‌خواهيم آن را با صداي بلند بخوانند سپس آنها مي‌گويند كه اين جمله معناي كاملي ندارد بايد با كلمه‌ي ديگري مثل (گرم، سرد...) كامل شود. معلم كلمه سرد را در جاي مناسب جمله قرار مي‌دهد و مي‌گويد كلمه سرد مسند است و عنوان درس را پاي تابلو مي‌نويسد.

ارائه درس جديد:( آشنايي با مسند)معلم جملاتي كه از نهاد و فعل تشكيل شده پاي تابلو مي‌نويسد و توضيح مي‌دهد كه بعضي از جملات از نهاد و فعل تشكيل شده و ادامه‌ مي‌دهد كه بعضي از جملات علاوه بر اين دو جز اجزاي ديگري نيز دارند مانند درخت سبز است كه بدون وجود آن جز معني جمله كامل نيست. در اين جمله سبز را به درخت نسبت داده‌ايم هر گاه در جمله فعلهاي ربطي (نسبتي) مثل بود- شد – است بيايد نياز به مسند داريم كه جمله را كامل كند مثل هوا سرد است- كلاس گرم شد كه در جملات ذكر شده سرد را به هوا و گرم را به كلاس نسبت داده‌ايم. براي شناخت مسند در جملات از عبارت پرسشي چه جور يا چه چيز استفاده مي‌كنيم پاسخ ما مسند است. مثلا درخت سبز است مي‌گوييم درخت چه جور است؟-(سبز) كلمه سبز مسند است. در جملاتي كه افعال ربطي وجود داشته باشد هميشه مسند داريم. مسند كلمه‌اي است كه به نهاد نسبت داده مي‌شود بوسيله يك فعل ربطي (نسبتي) و سپس نمونه‌هايي را تمرين و تكرار مي‌كنيم و از دانش‌آموزان مي‌خواهيم مثال‌هايي مختلف بزنند و آن را مشخص كنند.

 

جمع‌بندي و نتيجه‌گيري: اين قسمت توسط دانش‌آموزان انجام مي‌شود. و پاسخ‌هاي آنان تكميل مي‌گردد.

ارزشيابي پاياني: نمونه‌هايي از جملات ربطي روي تابلو مي‌نويسيم و از دانش‌آموزان ميخواهيم آنرا در دفتر تمرين نوشته و اجزاي آن را مشخص كنند.

تعيين تكليف:

تمرين‌هاي مربوط به درس را انجام دهند.

از متن درس هشت جملات ربطي و اجزاي آن  را مشخص كنند.